Istnieje wiele metod efektywnego i bezpiecznego transportu paliw stałych. Węgiel, koks, antracyt i wielu innych paliw stałych o wysokiej wartości opałowej dostarcza się między innymi koleją. Wyjaśniamy, jak powinien przebiegać taki transport.
Transport paliw stałych wagonami samowyładowczymi
Paliwa stałe, takie jak węgiel czy koks, często przewozi się w wagonach samowyładowczych FALS. Użycie tego typu wagonów to gwarancja bezpiecznego przewozu surowców, a także możliwość ich sprawnego wyładowywania dzięki klapom rozładunkowym. To bardzo istotne, albowiem przy transporcie materiałów sypkich luzem w wagonach czasem pojawia się problem z ich wygodnym rozładunkiem, a FALS są projektowane właśnie z myślą o tym, by maksymalnie uprościć te czynności.
Przewóz paliw stałych „węglarkami”
Producenci koksu i innych paliw stałych transportują je również „węglarkami”. Są to wagony typu EA, przystosowane do przewozu surowców sypkich i ładunków sztukowych, wyposażone w taśmociągi, silosy i czerpaki umożliwiające ich załadunek. Jednak rozładunek w węglarkach przebiega ręcznie bądź również z wykorzystaniem czerpaków, na wywrotnicach wagonowych.
Transport paliw stałych luzem czy w big-bagach?
Dostawcy surowców stosują wiele rozwiązań, których celem jest ułatwienie przewozu materiałów sypkich. Jednym z nich jest transport węgla, antracytu, grafitu czy koksu w big-bagach. Są to elastyczne worki, w których można przechowywać materiały granulowane, sypkie, pylące, niebezpieczne, w tym między innymi narażone na działanie czynników szkodliwych. W big-bagach bardzo często transportuje się też paliwa stałe.
Jedną z ich największych zalet jest to, że ze względu na swoją elastyczność nie zajmują wiele miejsca w przestrzeni ładunkowej wagonów. Ponadto doskonale chronią surowce przed wilgocią.